مدیر عامل فیس بوک مارک زاکربرگ اپل را مورد انتقاد قرار داد و بیان نمود که ویژگی بلاک کردن تبلیغات توسط کاربران در iOS 14 تواند صدمات جدی اقتصادی حاصل از COVID-19 را چند برابر کند. زاکربرگ در مراسم گزارش مالی بار دیگر این طور بیان نمود که اپل و نوع استراتژی اش میتواند به صاحبان مشاغل کوچک که در حال بازیابی از شرایط کرونا هستند آسیب برساند.
بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر به طور اخص زاکربرگ ویژگی جدید ردیابی و بلاک کردن تبلیغات در نسخه جدید iOS 14 انتقاد قرار میدهد. بنابراین ویژگی اخیر به کاربران اجازه میدهد تا بتوانند هر اپلیکیشنی را در مورد اطلاعاتی که از آنها میخواهد ردیابی و یا در صورت لزوم بلاک کند. او این طور بیان میکند که کمپانیهایی مانند اپل میتوانند تاثیرات منفی قابل توجهی بر مشاغل کوچک و بهبودی اقتصادی سال ۲۰۲۱ و یا فراتر از آن بگذارند.
او در ادامه میگوید که در حال حاضر تبلیغات سفارشی شده و شخصی سازی شده هدف دار در حال کمک به صاحبان مشاغل کوچک برای یافتن مشتریان خود و رشد کسب و کار و ایجاد مشاغل بیشتر میباشد. در حالی که زاکربرگ به طور اخص اپل را مورد انتقاد قرار میدهد و تاثیر منفی استراتژیهای آنرا در مشاغل کوچک مورد هدف قرار میدهد، خود فیسبوک به کمپانیهایی که استراتزی شبیه اپل دارند اجازه میدهد تا در سایت خود تبلیغات کنند.
اپل قصد داشت که در به روز رسانی آخرین نسخه iOS 14 در ماه سپتامبر این ویژگی جدید را اعمال کند، اما این تغییرات تا اوایل سال ۲۰۲۱ به تاخیر افتادند. او در ادامه حرفهای خود میگوید فیس بوک در سه ماهه اول ۲۰۲۱ تاثیرات منفی این تغییرات را احساس خواهد کرد. هم زمان با این بیانیه، گروهی از صاحبان تبلیغات در فرانسه، دولت را بر سر مشکل مشابهی تحت فشار قرار دادند و امیدوارند که اپل بتوانند این ویژگی را برای مدت طولانی تری به تاخیر بیندازد.